Nina Cassian, o mare iubire...



Dintre poeziile Ninei Cassian nu le-am citit decit pe cele din volumul "Intre noi copiii". Ma uit la cartea ei si nu inteleg de ce este atit de zdrentuita. Doar daca citirea si ras-citirea s-a facut cu mare pasiune. De asta sunt sigura. Mama a folosit volumul pentru a monta piesele ei de teatru in clasa, cu scolarii, iar eu le-am recitat "Printul Miorlau" ori "Lizuca uituca" fetelor mele, pina au invatat si ele versurile...Si-acum le-amintesc nehotaritelor de la sarviciu, inspre deplinul amuzament, ca vor " ceva rotund, dar si patrat/Mai mult subtire, dar si lat/Bun si la spart, si la mincat/De-o culoare, (nu stiu care)/ Dar nu aceea pe care-o are..."

Ce mi-a venit, subit, cu Nina Cassian ? Aseara am avut bucuria sa o vad, la Nasul, emisiune la care nu ma uit regulat, sa recunosc. In virsta de 83 de ani (pe 27, luna aceasta, este ziua ei) scriitoarea a transmis atita pofta de viata, bucurie si impacare cu lumea, a vorbit si despre esecurile si despre realizarile ei, atit de uman -cita vreme esecurile au depasit, de multe ori, succesele- fara a o coplesi ori a o determina sa abandoneze scrisul, sau viata... De altfel, asa cum a marturisit, ideea sinuciderii a fost cea care a sustinut-o in perioada de exil in America... Surprinzator, nu-i asa?

Am googalit inregistrarea emisiunii de aseara, dar nu a aparut. Deocamdata (sper). Pe youtube sunt doar doua inregistrari insa care nu o reprezinta pe Nina Cassian, dupa parerea mea. Asa ca nu ramin decit amintirile sentimentelor iscate de poezia ei in sufletul celor care o iubesc; "ne-uitarea" fiind singurul lucru pe care si-l doreste si Nina Cassian, dupa o viata implinita, cu bunatatile ori rautatile gustate.

Cu inima deschisa, Nina Cassian a povestit si despre marile ei iubiri, despre importantele ei iubiri, chiar si despre amourette-le pe care orice om le incearca. Monogamia este o imposibilitate, spune domnia-sa, atita vreme cit suntem oameni si avem ochi de vazut si simturi de "atingere" a realitatii. Cum sunt amourette-le? Acele strafulgerari amoroase, cind stai la un pahar cu cineva si deodata se produce declicul (ochii scriitoarei au aratat vizual senzatia :-) Cit dureaza ele? Nu mai mult de citeva luni, spre deosebire de marile iubiri, care persista douazeci de ani, a dezvaluit, iar asta chiar fara carnalitate.

Ei, si nu pot incheia fara sa o pomenesc pe Alice Nastase, pe care am descoperit-o tot la Nasul in(tr-o alta) emisiune, redactor-sef al revistei Tango. Am constatat ca (eu si cu ea:-) avem aceeasi pasiune pentru Mircea Cartarescu, aceeasi pudoare in exprimarea sentimentelor si aceeasi iubire pentru Nina Cassian. Alice Nastase a ingrijit volumele care au aparut, de curind, in Colectia Tango , "Confidente fictive" si "Spectacol in aer liber", ale Ninei Cassian, pe care abia astept sa le gasesc.

Comentarii

Anonim a spus…
De urmarit www.monitoring.ro Deocamdata ultima emisiune Nasul e cea din data de 10, cu sefu` cel mare. Sa speram ca apare si aceasta.
Anonim a spus…
mersi pt adresa. voi urmari si,daca apare emisiunea, voi linkui :-)

Postări populare de pe acest blog

Tulcea de alta data...

Voturi albe, voturi naive

Doua articole interesante