Noua propaganda (neagra)

Un alt articol descoperit astazi imi intareste opiniile despre noul mod de a face propaganda. Aici se gaseste articolulul lui Patrick Andre de Hillerin despre “virale” –filmuletele de mare « succes », cele care au inclinat serios balanta la ultimele alegeri.

Asadar, pentru cei care nu au fost interesati, pina acum, de teoriile comunicarii, iata citeva definitii :

Ce este manipularea?
O definitie a unui autor cunoscut este “actiunea de a determina un actor social (persoana/ grup/colectivitate) sa gindeasca s sa actioneze intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsioneaza intentionat adevarul, lasind insa impresia de gindire si de decizie.
Spre deosebire de influenta de tipul convingerii rationale, prin manipulare nu se urmareste intelegerea mai corecta si mai profunda a situatiei ci inocularea unei intelegeri convenabile, recurgindu-se atit la inducerea in eroare cu argumente falsificate, cit si la apelul la palierele non-rationale. Intentiile reale ale celui care transmite mesajul ramin insesizabile primitorului acestuia.”
(Stefan Buzarnescu, “Sociologia opiniei publice”)

Asadar, “viralele”, create de tinerii exaltati ai momentului, s-au inregimentat rapid in propaganda de partid. Cu ce se deosebeste propaganda de restul practicilor manipulative? Simplu, prin faptul ca dispune , ca sistem, de structura institutionala specializata de ideologie si valori, de mijloace si metode de transmitere a mesajului. Structura institutionala despre care nu se poate vorbi in cazul zvonului, a intoxicarii sau a dezinformarii.

Revenind la o afirmatie facuta intr-un post anterior, as oferi si definitia profesorului Vasile Tran facuta propagandei negre. “ Propaganda neagra vehiculeaza, in general, materiale “fabricate”, puse pe seama fie a unor institutii inexistente pe care ascultatorul/cititorul/privitorul nu le poate verifica, fie pe seama unor institutii care exista, dar care au o cu totul alta preocupare decit cele din stirile fabricate. Mesajele “artizanale” lansate in spatiul social pot suprinde prin “noutatea” lor si astfel pot genera un curent favorabil sursei de emisie. De pe aceleasi pozitii se emit stiri facindu-se precizarea ca provin din zvonuri neidentificate.”

Acestea fiind spuse, va amintiti diversiunea lansata in jurul unei presupuse casete detinute de [presedintele in functie impotriva contracandidatului sau? Pentru cine a uitat despre ce este vorba, gasim interventia aici. Curioasa mi s-a parut implicarea cunoscutului scriitor Horia Roman Patapievici in aceasta "facatura".

In speranta ca tot mai multe voci se vor uni impotriva manipularii prin televiziune si internet careia ii suntem victime , nu-mi ramine decit sa-i urez lui Patrick Andre de Hillerin, bun venit in Tulcea! Presimt inviorarea presei noastre provinciale si un frison al autoritatilor locale.

Bafta, Patrick !

Comentarii

PAH a spus…
Multumesc:)

Postări populare de pe acest blog

Tulcea de alta data...

Voturi albe, voturi naive

Doua articole interesante